رئیس آموزش و پرورش گراش در حاشیه اجلاس سراسری روسای ادارات آموزش و پرورش کشور تاکید کرد : چالش اصلی آموزش و پرورش قرار نداشتن در جایگاه واقعی خود در نگاه جامعه و نظام تصمیم گیری است

چالش اصلی آموزش و پرورش قرار نداشتن در جایگاه واقعی خود در نگاه جامعه و نظام تصمیم گیری است

رئیس آموزش وپرورش گراش گفت: سیستم آموزش و پرورش در حال پوست اندازی از سیستم سنتی به یک سیستم نوین و مدرن است و چالش اصلی آموزش و پرورش این است که به جایگاه واقعی خود در دیدگاه جامعه و نظام تصمیم گیری نرسیده و اولویت اول نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گراش نیوز به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش گراش، ذبیح اله رضایی در حاشیه برگزاری سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای ادارات آموزش و پرورش کشور در شیراز، گفت: هدف از برگزاری این اجلاس تعیین رویکرد این سازمان در سال تحصیلی جدید با توجه به شرایط کشور و محدودیت ها و تعطیلات پیش آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا می باشد.
رئیس آموزش و پرورش گراش  افزود : سیستم آموزش و پرورش در حال پوست اندازی از سیستم سنتی و یکنواخت گذشته به یک سیستم نوین و مدرن یا به بیان دیگر در حال به روز آوری تکنولوژی های آموزشی کشور می باشد.
رضایی در اولویت اول قرار نداشتن سیستم آموزش و پرورش را یکی از چالش های بزرگ ملی دانست و  گفت :  مهمترین چالش آموزش و پرورش که مدت طولانی با آن درگیر بوده این است که به جایگاه اصلی و واقعی خود  در دیدگاه جامعه و  نظام تصمیم گیری نرسیده است.
وی افزود : تأمین نیروی باکیفیت و تأمین معیشت و ارتقاء جایگاه و منزلت معلم با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به ترتیب دیگر چالش های آموزش و پرورش در سطح کلان می باشد.
رئیس آموزش و پرورش گراش با اشاره به اینکه  در سطح منطقه جنوب تأمین نیروی با کیفیت و ماندگار در منطقه بحث بسیار مهمی است گفت :  چالش دیگر بحث تمرکز زدایی است که بحثی است بسیار حساس که در صورت اجرای غیراصولی و ناقص این برنامه، بیشترین آسیب و ضرر را مناطق کم برخوردار متحمل خواهند شد.
رضایی گفت:  با توجه به شرایط انتشار ویروس کرونا، با تعامل با ستاد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا شهرستان و شبکه بهداشت سعی کرده ایم یک بستر مناسب پیش بینی کنیم که آموزش دانش آموزان، اولیا و همکاران از طریق فضای مجازی و امکانات حضوری موجود در راستای ارتقاء بهداشت فردی و محیطی را به صورت مستمر و اثربخش انجام دهیم
وی افزود  : در ساماندهی نیروهای آموزشی  تامین نیروی با کیفیت ، متخصص و تقسیم نیروها به صورت عادلانه بین تمام مدارس با اولویت مشکلات مدارس روستایی را در دستور کار قرار داده ایم.
رئیس آموزش و پرورش گراش ادامه داد:  اعتقاد ما بر این است که مشکلات آموزش و پرورش که تابع مشکلات کلی و عمومی جامعه به وجود می آید . برای مثال یک نارضایتی ضمنی و نرم در فرهنگیان نسبت به معیشت و جایگاه این قشر زحمت کش وجود دارد که در مجموعه آموزش و پرورش گراش سعی می نماییم با تعامل و شنیدن سخنان تمام همکاران به صورت جداگانه و با حفظ شأن و جایگاه این عزیزان همکاری و همدلی در بررسی مشکلات داشته که این امر باعث افزایش سطح رضایتمندی در بین فرهنگیان منطقه گردیده است.
رضایی  با اشاره به اینکه آموزش و پرورش گراش در سال گذشته از لحاظ آموزش در تمام مقاطع تحصیلی از رشد و پویایی بسیار خوبی برخوردار بوده است گفت : در حوزه تربیت بدنی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی،  قرآن و عترت رشد چشمگیری داشته ایم که تمام این اتفاقات مثبت مرهون تلاش بی وقفه همه همکاران ما بوده است.
وی در خصوص اجرای طرح بوم در شهرستان گراش گفت : طرح بوم یکی از طرح های مهم است که با هدف تمرکززدایی از نظام آموزشی، سیاست مدرسه محوری و کسب مهارتی که در نهایت منجر به معاش حلال و ایجاد این شمه در دانش آموزان شود، از ابتدای سال تحصیلی گذشته ابلاغ و در شهرستان گراش نیز اجرایی شد .
رئیس آموزش و پرورش گراش افزود : در این راستا جلسات آموزشی توجیهی ویژه  مدیران دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول توسط مربی میانی منطقه برگزار شد و مدارس نیز در قالب بوم برنامه های مختلفی مانند بازی های بومی محلی، کاشت گل و گیاه زینتی، مهارت های ورزشی، دوخت و چرم دوزی، پخت نان و محصولات محلی و ... به میزان ۶۰ ساعت اجرا کردند.
رضایی تاکید کرد: شهرستان گراش با غنای فرهنگی و آداب و رسوم خاص خود، موقعیت جغرافیایی ، اقلیمی و فرهنگ والای حاکم بر منطقه که به طور جامع حیطه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در بر می گیرد و همچنین با وجود فرزندان با استعداد این شهرستان در زمینه های ورزشی لذا با توجه به ویژگی های ذکر شده می توان  برنامه ریزی خوبی در جهت برنامه بوم و سیاست تمرکززدایی از نظام آموزشی منطقه داشت .
وی  گفت: برای رساندن آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود در جامعه توجه به اسناد بالادستی بویژه سند تحول بنیادین  تقویت پیوند خانواده و آموزش و پرورش ضروری به نظر می رسد.
رئیس آموزش و پرورش گراش بهره گیری از ظرفیت رسانه های مختلف بویژه رسانه ملی نیز در گفتمان سازی می تواند موثر دانست و گفت : مدارس باید بتوانند با ارائه خدمات باکیفیت آموزشی به مردم انتظارات آنان را برآورده کنند
رضایی  مهمترین اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم را  تغییر رویکرد مثبت آموزشی و پرورشی با محور قرار دادن سند تحول بنیادین دانست و گفت : تقویت دانشگاه های فرهنگیان و جذب نیروهای ماده ۲۸ بوده که آینده نیروی انسانی باکیفیت را به مقدار بسیار زیادی تضمین خواهد کرد. بحث ارتقاء وضعیت حقوقی فرهنگیان طی دوسال اخیر که باعث به وجود آمدن رضایت نسبی در همکاران شده و تغییر رویکرد آموزش از سبک سنتی به مدرن و توجه عمده به آموزش های مهارت محور و توجه خاص به رشته های فنی و حرفه ای از دیگر اقدامات دولت بوده  که تمام این اقدامات قابل تقدیر است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات