یک عکس و چند برداشت:

از قلعه «ماردین» ترکیه تا قلعه «اژدهاپیکر» لار و قلعه گراش

مجید حجتی: شاید اگر این عکس را یکی از مردم شهر لار یا گراش ببیند، تصور کند قلعه شهر خودشان است، درحالی که این عکس مربوط به شهر «ماردین» ترکیه است.

ماردین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه و مرکز منطقه ماردین است که در جنوب شرقی این کشور قرار دارد.

ماردین در بین رودهای دجله و فرات قرار گرفته و در طول تاریخ میزبان تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و باورهای متنوع بوده است. قدمت سکونت در این شهر که ریشه در عمق تاریخ دارد، به سه هزار سال قبل باز می‌گردد.

جذابیت ماردین، بیشتر مرهون قلعه‌ای است که در قلب شهر و بر روی یک پرتگاه سنگی قرار دارد. این قلعه در زمان امپراطوری رومیان ساخته شده است و اهالی ماردین برای درامان ماندن از حملات دشمنان به آن پناه می‌بردند.

قلعه ماردین پادشاهان و امپراطوری‌های مختلفی مانند سوابری، سومری، بابلی، میتانی، آشوری، فارسی، رومی، بیزانس، امویید، عباسید، حمدانی، سلجوقی، آرتقید، قراقویونلو، آق قویونلو و حاکمان صفوی و سلطان عثمانی را میزبانی کرده است.

تمامی ساختمان‌های اطراف قلعه، از سنگ ساخته شده است که ظاهری کاملا قدیمی و به دور از مدرنیته به آن می‌دهد. هرچند قسمتی از شهر که به عنوان شهر جدید شناخته می‌شود، معماری جدید و امروزی دارد.

حفظ بافت تاریخی اطراف قلعه و توجه به عناصر بومی موجب شده که سالانه گردشگرهای زیادی از سراسر دنیا به این منطقه بیایند و همین موضوع به رونق اقتصادی و بالا رفتن درآمد مردم شهر انجامیده است.

برچسب ها :
 
از   1   رای
5

عکس های خبر

نظرات