پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب دیده از کرونا در گراش آغاز شد

پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب دیده از کرونا در گراش آغاز شد

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گراش گفت: پرداخت تسهیلات حمایتی دولت به واحدهای آسیب دیده از شیوع کرونا در این شهرستان همزمان با سراسر کشور آغاز شده است 

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گراش گفت: پرداخت تسهیلات حمایتی دولت به واحدهای آسیب دیده از شیوع کرونا در این شهرستان همزمان با سراسر کشور آغاز شده است

اسماعیل سعدین رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گراش در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی گراش نیوز گفت: پرداخت این تسهیلات شامل ۲ دسته شغلی است، دسته اول بنگاه‌هایی هستند که به دستور دولت تعطیل شدند و دسته دوم بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی که به دلیل ماهیت خدمات و حفظ سلامت کارکنان، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت ثبت‌نام همه واحدهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا در این شهرستان گفت: با توجه به شناور بودن جذب این تسهیلات برای تمام شهرستان‌ها، واحدهای آسیب دیده واجد شرایط برای بهره‌مندی از تسهیلات حمایتی هر چه سریع‌تر به سامانه کارا به نشانی الکترونیکی http://kara.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

اسماعیل سعدین افزود: از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۱۳ رسته شغلی که از شیوع کرونا آسیب دیده و مشمول برخورداری از تسهیلات حمایتی دولت هستند، اعلام شده است.

وی گفت: این مشاغل شامل مجوزهای صادر شده توسط سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حج و زیارت با رسته‌های مراکز گردشگری (هتل، مهمان‌پذیر و ...)، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی، تولید، توزیع و فروش صنایع دستی است.

به گفته سعدین، همچنین مجوزهای صادر شده توسط وزارت راه و شهرسازی با رسته‌های حمل و نقل عمومی، مسافر برون شهری، هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، مجوزهای صادر شده از وزارت کشور با رسته‌های حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری، مجوزهای صادر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با رسته‌های تولید و توزیع غذاهای آماده، تولید و توزیع کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی‌ها، بستنی و آبمیوه فروشی، آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها ، سالن‌های زیبایی و گرمابه در زمره این ۱۴ رسته شغلی قرار دارند،

وی اضافه کرد: این رسته‌های شغلی همچنین شامل مجوزهای صادر شده توسط وزارت ورزش و جوانان با رسته‌های باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رسته‌های مراکز فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای کتابفروشان، ناشران، موزعان (کتاب، کتاب‌های هنری، پوستر) و کارت‌پستال فروشان هست. 

این مقام مسوول ادامه داد: مجوزهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رسته‌های موسسه‌های خصوصی درمانی، آزمایشگاهی و پاراکلینیکی، مجوزهای وزارت جهاد کشاورزی (واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی) و همچنین مراکز سازمان بهزیستی شامل مهدهای کودک نیز مشمول دریافت این تسهیلات هستند.

شرایط برخورداری از تسهیلات
سعدین اظهار داشت: متقاضیان با توجه به شرایط اعلام شده، از جمله قرار داشتن در رسته‌های ۱۳ گانه نام برده، دارا بودن لیست بیمه و کُد کارگاهی تامین اجتماعی، فعال بودن در سال ۹۸ (به جز کسب و کارهای تعطیل شده با دستور دولت)، عدم بهره‌مندی از بیمه بیکاری، عدم تعدیل نیروی کار از دوازدهم فروردین ۹۸ (بر مبنای اطلاعات بیمه تامین اجتماعی)، تعهد به بازگشت نیروی کار در صورت تعدیل بر اساس متوسط نیروی کار آبان، آذر و دی‌ماه ۹۸، عقد قرارداد با نیروی کار بر اساس متوسط نیروی کار آبان، آذر و دی ماه ۹۸ و تعهد حفظ آن حداقل تا پایان ۹۹ می‌توانند برای پیگیری و دریافت این تسهیلات مراجعه کنند.

میزان تسهیلات قابل پرداخت و نحوه بازپرداخت آن

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گراش در مورد میزان و کارمزد این تسهیلات گفت: کسب و کارهای آسیب دیده تعطیل شده با دستور دولت مانند رستوران‌ها به ازای هر بیمه شده ۱۶میلیون تومان و کسب و کارهایی مانند تولیدی پوشاک و... به ازای هر بیمه شده ۱۲ میلیون تومان با نرخ تسهیلات ۱۲ درصد دریافت خواهند کرد.

اسماعیل سعدین تصریح کرد: همه واحدهایی که به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شدند نیز باید در سامانه کارا ثبت‌نام کنند که مبلغ تخصیصی به این کسب و کارها ۱۶ میلیون تومان به ازای هر فرد بیمه شده خواهد بود.

وی اضافه کرد: همچنین همه تسهیلات حمایتی شامل دوره تنفس سه ماهه و بازپرداخت تسهیلات نیز از مهرماه ۹۹ به مدت ۲۴ ماه است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گراش در مورد چگونگی پرداخت این تسهیلات به کارفرمایان اظهار داشت: بعد از ثبت نام متقاضی در سامانه کارا و پس از بررسی و تایید دستگاه اجرایی صادر کننده مجوز، متقاضی می‌تواند با ارایه مدارک و تضامین به ۱۸ بانک پرداخت کننده این تسهیلات که در این استان مشخص شده مراجعه و نسبت به دریافت تسهیلات اقدام ‌کند.

سعدین ادامه داد: اعتبار اختصاص داده شده در ۲ بخش شامل، هزینه دستمزد و هزینه‌های عملیاتی، پیش‌بینی شده است که بر این اساس کسب و کارهای آسیب دیده تعطیل شده با دستور دولت (مانند رستوران‌ها) از ۱۶میلیون تومان دریافتی بابت هر بیمه شده باید ۵۰ درصد آن را ‌برای هزینه دستمزد و ۵۰ درصد مابقی را برای هزینه‌های عملیاتی اختصاص دهند.

به گفته وی، سایر کسب و کارهای آسیب دیده نیز مانند تولیدی پوشاک باید از ۱۲ میلیون تومان دریافتی بابت هر بیمه شده، ۷۰ درصد را برای هزینه دستمزد و ۳۰ درصد مابقی را برای هزینه‌های عملیاتی خود تخصیص دهند.

سعدین در مورد بروز هر گونه تخلف از سوی کارفرمایانی که پس از دریافت تسهیلات نیروی کار خود را حفظ کنند، گفت: در صورت عدم رعایت و پایبندی به موارد تعهد شده، محرومیت ۲ ساله از دریافت هر گونه خدمات بانکی شامل (تسهیلات، ضمانت‌نامه، اعتبارات اسنادی و ...) الزام به بازپرداخت تسهیلات با نرخ ۲۴ درصد (۱۸ درصد مصوبه شورای پول و اعتبار به اضافه ۶ درصد جریمه) برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: همچنین در سامانه کارا امکان ثبت اعتراض و رسیدگی به افرادی که مشمول دریافت تسهیلات حمایتی نشده‌اند نیز وجود دارد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات